
Karburátor nebo vstřikování?
07.08.2009 13:58Při výběru skútru budeme stát před rozhodnutím, jestli si zakoupit skútr s karburátorem, nebo technicky více vyspělý skútr se vstřikováním. V tomto článku jsou shrnuty výhody a nevýhody obou řešení.
Vstřikování poprvé v sériové výrobě představila Aprilia ve svých skútrech Ditech. První informace byly více než slibné, spotřeba 2 liltry na 100 kilometrů a maximální rychlost kolem 80km/h byly silné lákadlo. Realita byla trochu rozčarováním, motory Morini trpěly častými poruchami a jen málo servisů si s nimi dokázalo poradit. V roce 2003 přešla Aprilia na motory Piaggio, který měl již svůj motor vyvinutý pod názvem Pure-Jet a montoval jej do několika svých modelů. Ten je již velmi spolehlivý a vážnými poruchami netrpí. Otázka tedy je - proč si motor se vstřikováním nekoupit, když je tak dobrý? Jeden problém se kterým se potkáme je omezení při úpravách. Motor se vstřikováním je totiž ideálně nastaven už z výroby, takže laděný výfuk mu nepřidá tolik jako klasickému skútru, možnosti výběru válce jsou také velmi omezené a především poněkud nákladné. A druhý problém je vyšší pořizovací cena skútru.
Oproti tomu klasický skútr s karburátorem si můžete pomocí trysek, které jsou běžně dostupné doladit přesně podle svých představ, jak pro každodenní použití, tak i pro sportovní, nebo závodní díly. Zkrátka, do všeho vidíte a vše můžete sami ovlivnit, což pro některé může být jasný argument pro.
Pro a proti:
Vstřikování
Pro:
• nízká spotřeba
• vyšší spolehlivost
• bezproblémové startování
Proti:
• špatné možnosti úprav
• drahé opravy
• vyšší pořizovací cena (asi o 10 000 - 15 000,- Kč)
Karburátor
Pro:
• ideální pro úpravy
• dá se jednoduše opravit
• dostupnost náhradních dílů
• nižší pořizovací cena
Proti:
• vyšší spotřeba oproti skútru se vstřikováním
• problémy se startováním studeného motoru
—————