Karburátor nebo vstřikování?

07.08.2009 13:58

Při výběru skútru budeme stát před rozhodnutím,‭ ‬jestli si zakoupit skútr s karburátorem,‭ ‬nebo technicky více vyspělý skútr se vstřikováním.‭ ‬V tomto článku jsou shrnuty výhody a nevýhody obou řešení.

Vstřikování poprvé v sériové výrobě představila Aprilia ve svých skútrech Ditech.‭ ‬První informace byly více než slibné,‭ ‬spotřeba‭ ‬2‭ ‬liltry na‭ ‬100‭ ‬kilometrů a maximální rychlost kolem‭ ‬80km/h byly silné lákadlo.‭ ‬Realita byla trochu rozčarováním,‭ ‬motory Morini trpěly častými poruchami a jen málo servisů si s nimi dokázalo poradit.‭ ‬V roce‭ ‬2003‭ ‬přešla Aprilia na motory Piaggio,‭ ‬který měl již svůj motor vyvinutý pod názvem Pure-Jet a montoval jej do několika svých modelů.‭ ‬Ten je již velmi spolehlivý a vážnými poruchami netrpí. Otázka tedy je‭ ‬-‭ ‬proč si‭ motor se vstřikováním ‬nekoupit,‭ ‬když je tak dobrý‭? ‬Jeden problém ‬se kterým se potkáme je omezení při úpravách.‭ ‬Motor se vstřikováním je totiž ideálně nastaven už z výroby,‭ ‬takže laděný výfuk mu nepřidá tolik jako klasickému skútru,‭ ‬možnosti výběru válce jsou také velmi omezené a především poněkud nákladné. A druhý problém je vyšší pořizovací cena skútru.

Oproti tomu klasický skútr s karburátorem si můžete pomocí trysek,‭ ‬které jsou běžně dostupné doladit přesně podle svých představ,‭ ‬jak pro každodenní použití,‭ ‬tak i pro sportovní,‭ ‬nebo závodní díly.‭ ‬Zkrátka,‭ ‬do všeho vidíte a vše můžete sami ovlivnit,‭ ‬což pro některé může být jasný argument pro.‭

Pro a proti:

Vstřikování

Pro:

• nízká spotřeba
• vyšší spolehlivost
• bezproblémové startování

Proti:

• špatné možnosti úprav
• drahé opravy 
• vyšší pořizovací cena (asi o 10 000 - 15 000,- Kč) 

Karburátor

Pro:

• ideální pro úpravy
• dá se jednoduše opravit
• dostupnost náhradních dílů
• nižší pořizovací cena

Proti:

• vyšší spotřeba oproti skútru se vstřikováním
• problémy se startováním studeného motoru

—————

Zpět