Akumulátor story

25.08.2009 22:01

V tomto článku bych rád seznámil majitele skútrů či zájemce o koupi se závadou či problémem, který se může stát každému z nás. Jedná se o díl, bez kterého se na skútru neobejdeme a z tohoto důvodu je i zvolen titulek článku - Akumulátor story.

Jedna z nejdůležitějších procedur při prodeji skútru je oživení akumulátoru. Oživení akumulátoru znamená nalití elektrolytu (roztok kyseliny sýrové o hustotě 1,28 g/cm3) do jednotlivých komor (k jednotlivým článkům). Jen pro doplnění např. 12V akumulátor má 6 článků (6x2V=12V), tzn. stejný počet plnících zátek. Po nalití je nutné nechat akumulátor v klidu min. 30 minut, při poklesu hladiny elektrolyt doplnit. Aby se zkompletoval elektrochemický proces, musíme akumulátor nabít na 100%, neboť po nalití elektrolytu je nabitý na 80%.

V tuto chvíli byste mohli říct proč tohle všechno píšu, vždyť je to jasné a nic na tom není... Ovšem pozorný čtenář-odborník namítne, že mi v uvedeném popisu oživení něco chybí. Ano má pravdu, záměrně jsem vynechal jednu "drobnost", která se mi mohla stát fatální. Tuto drobnost vynechal i můj prodejce... Jedná se o vyjmutí těsnící trubičky-klobouček (většinou bývá červené barvy) z ventilačního otvoru na který se napojuje hadička, která odvádí vytvořený plyn (H2) z akumulátoru do prostoru podvozku skútru.

A teď k samotné "story"... 14 dnů po přivezení skútru domů jsem si vzpomněl, že bych se mohl podívat na akumulátor, abych věděl jak se k němu dostat pro případnou údržbu v zimních měsících. Naskytl se mi hrůzný pohled. Prostor pro akumulátor byl akumulátorem "přeplněn". Jak jsem již předeslal, zmíněný prodejce neodstranil onu těsnící trubičku z odvětrávacího ventilu. Po dobu 14dnů a ujetých 230 km se akumulátor plnil plynem, který je jak známo výbušný, místo toho aby se odvětrával napojenou hadičkou. Abych mohl akumulátor vůbec vytáhnout z útrob skútru pro reklamaci, musel jsem pomocí plnících zátek plyn "odfouknout". Ujet ještě pár desítek kilometrů došlo by k explozi. Jen obrovská náhoda tomu chtěla, že se tak nestalo. Myslím že není třeba zde vypisovat co by se asi stalo, když nepočítáme poleptaný skútr na němž v tu chvíli tak moc nesejde...

Další zděšení nastalo po telefonickém rozhovoru s prodejcem. Bylo mi hned jasné proč neodzátkoval a nezapojil odvětrávací hadičku. Říká se že neznalost zákona neomlouvá, stejný příměr bych použil pro tuto nešťastnou událost. Větu: "skútrů jsem prodal velké množství a nikdo si nestěžoval" si budu pamatovat asi do smrti. Kolik je takových co jezdí s neodvětraným konvenčním akumulátorem?

Dnes už mám akumulátor nový a mnou - neprofesionálem profesionálně zapojený...

<mr>

—————

Zpět