Karburátor

Základní informace

Karburátor nám slouží k přípravě směsi paliva a vzduchu, potřebnou pro spalování v motoru. K tomu je z nasávacího zařízení přiváděn vyčištěný spalovací vzduch a z palivové nádrže vyčištěné palivo. Motor tuto hořlavou směs nasává z karburátoru sacím nátrubkem pomocí podtlaku vyvolaným vracejícím se pístem.

Přítok paliva

Palivo vstupuje do karburátoru hrdlem hadice nad plovákovým ventilem. Ventilové sedlo plovákového ventilu reaguje množstvím paliva vstupujícího do karburátoru v závislosti na poloze plovákové jehly. Otvor a tím průtočné množství za časovou jednotku je u jednotlivých motocyklů stanoven. Kužel plovákové jehly otevírá, popř. zavírá podle výšky hladiny paliva ventil v plovákové komoře. Plováková jehla má průžnou část k vyrovnání kmitů ovládací páky.

Zařízení studeného startu neboli "Sytič"

Sytič připravuje bohatší směs, potřebnou ke studenému startu. Zásobní prostor je spojen s plovákovou komorou startovací tryskou. Tato reguluje množství paliva, tak aby motor měl ke startování dostatek paliva. Větrací výřez se stará o přívod vzduchu v zahřívací fázi. V čerpací trubici se při otevřeném (vytaženém nahoru) startovacím pístku palivo mísí se vzduchem z plovákové komory. Těsnění a tlačná pružina se při uzavřeném startovacím zařízení starají o utěsnění výstupního otvoru. Předpokladem pro spolehlivé uzavření je nastavení vůle mezi lankovodem a stavěcím šroubem. Kanálem se dostane startovací směs při otevřeném startovacím pístku v důsledku podtlaku při nasávání do nasávací trubice karburátoru. Kanál ústí za škrtícím šoupátkem do nasávací trubice.

Systém běhu naprázdno - volnoběh

Běh motoru naprázdno má vliv na běh motoru až do asi jedné osminy úplného otevření škrtícího šoupátka. Množství paliva reguluje tryska běhu naprázdno. Seřiditelný je přívod vzduchu. Zatočením šroubu běhu naprázdno se směs stává bohatší a při vytočení chudší. Podtlakem v nasávacím systému je palivo během taktu nasávání vysáváno z trysky běhu naprázdno. Nad tryskou běhu naprázdno se mísí vzduch, vcházející kanálem pro vzduch běhu naprázdno a regulovaný šroubem běhu naprázdno s palivem. Tato směs se otvorem směsi běhu naprázdno dostane do sacího kanálu. Mezi systému běhu naprázdno a částečného zatížení působí zadní šoupátkový výřez jako přídavný regulační orgán, v rozsahu od 1/8 do 1 otevření škrtícího šoupátka.

Systém částečného zatížení

Systém částečného zatížení působí při otevření šoupátka přibližně od 1 do 3.
Palivo je z plovákové komory vysáváno hlavní tryskou a jehlou a je se vzduchem předsměšováno kanálem pro mísení se vzduchem. Konečná směs palivo-vzduch vzniká nad roprašovačem, zde je spalovací vzduch přimícháván v potřebném množství. Systém částečného zatížení má dvě navzájem spojená regulační zařízení. Škrtící šoupátko reguluje spalovací vzduch. Jehla částečného zatížení reguluje ve spojení s jehlovou tryskou množství paliva. Se zdvihem škrtícího šoupátka se ve stejné míře zvedne jehla trysky. S takto vznikajícím zvětšením kruhové štěrbiny se zvětšuje vycházející objem paliva. Jehla částečného zatížení je ve svém přiřazení ke škrtícímu šoupátku seřiditelná především v držáku.

Systém plného zatížení

Od otevření škrtícího šoupátka přibližně od 3 až do úplného otevření je množství paliva regulováno už jen hlavní tryskou. Ostatní karburátorové systémy pak mají malí vtok.