Prvních 1 000 km

11.09.2009 15:38

Rád bych zde uvedl "recenzi" po ujetí 1 000km s novým skútrem Gilera Runner SP 50. Je jasné, že je nutné najezdit větší porci kilometrů, aby měla recenze kvalitní vypovídací hodnotu... I přes tento nedostatek zde uvedu pár postřehů, které by mohly zajímat ty, kteří uvažují o pořízení tohoto stroje. Zapomínám na chvilku na to, že jsem jejím majitelem a budu se snažit o maximální objektivitu.

Mám-li to brát komplexně, tak prvním v hodnocení by měl být design. Design je ač chceme nebo ne důležitý, pro mnoho z nás snad nejdůležitější. Musím uznat, že italové jsou v designu na špičce. Dle mého názoru i názoru lidí, se kterými jsem se potkal a měli možnost si skútr prohlédnout má Runner velice zdařilý design.

Dalším v pořadí by měla být ergonomie. Umístění ovladačů je standardní tak jako na skútrech jiných výrobců. Přístrojová deska je přehledná a při noční jizdě dobře podsvícená. Je pravda, že by mohl výrobce přijít s něčím novějším, přístrojová deska u Aprilie SR50 (patřící pod stejný koncern) je modernější a mám za to, že má i více funkcí. Sedlo je pohodlné a má dost místa i pro spolujezdce. Odemykání sedla je skvěle integrováno do zámku zapalovací skříňky. Pokud v poloze on nebo off zatlačíte do klíčku dojde k odjištění sedla. Pod sedlem najdete místo pro helmu. Výrobce tvrdí, že by se tam měla vejít i integrální. To jsem neměl možnost vyzkoušet, neboť vlastním helmu otevřenou. Ta se tam vejde včetně řetězového zámku a lékárničky. Pod sedlem se také nachází akumulátor, který je zvlášť zakrytován a nádobka na oddělené mazání olejem. Nádrž na benzín se nachází ve středovém tunelu, který tak trochu zavazí při nasedání, ale dá se na to určitě zvyknout. Poslední z nádobek je pro chladící kapalinu, která je umístěna na levé straně pod řídítky. Vše je dobře dostupné a co se týče nádrže na benzín dostává odemne Runner 1+. Standardní umístění pod sedlem, které má snad většina skútrů této kategorie není příliš vhodné.

Následují jízdní vlastnosti... Výhoda středového tunelu se projevuje v tuhosti rámu. Podélná torzní tuhost je příkladná, stroj se při jízdě v zatáčkách "nekroutí". Motor je z výroby "přidušen" restrikcí, takže otáčkoměr se zastavuje na 9000 ot/min. Rychlost 50km zobrazovaná na tachometru je maximum co se dá "vyždímat" na rovince. Při průjezdu kolem radarů v obci mi to ovšem ukazovalo v průměru 43 km/h. Bral bych to jako objektivní změření maximální rychlosti. Pro ty, kteří holdují vyšším rychlostem nezbývá nic jiného než odstranění restrikce. Brzdy jsou skvělé, nejsou "jedovaté", takže pro méně vyježděného jezdce ideální. Jednoduše řečeno jsou akorátní. Jezdil jsem již na několika strojích různých výrobců, ale co se týče brzd, Runner je nejlepší. Jediné co mi opravdu vadí je vibrace předního plexi štítku, stává se to při přejezdu nerovností. Snad bude stačit dát pod krytování nějakou pěnovku, abych zamezit "cvakání" krytů o sebe.

A spotřeba PHM? Začneme benzínem. Dal jsem si záležet a každé tankování přepočítával spotřebu. Ta se mi dostala na průměrných 3,3l/100 km. Doufám, že postupně začne klesat :)... Co už teď vím je, že spotřebu skútru Aprilia SR 50 Factory, která má údajně 2,5l/100 km nedocílím... Další "potravou" dvoutaktu je olej. Ten mi začal problikávat po ujetí 1100 km. Na začátku jsem doléval 0,9l, neboť ze závodu dojde skútr s náplní oleje jen lehce olizující snímač hladiny... pokud to převedeme v poměr, tak ten vychází v průměru na 1:40. Taktéž doufám, že se spotřeba oleje sníží, neboť uvedené hodnoty jsou záběhové.

A co říct závěrem? Až na pár výhrad se zdá skútr dobrým společníkem pro jízdu po městě i delší vyjížďky mimo město. Jedinou závadu, kterou jsem doposud měl byl nafouknutý akumulátor, článek o této lapálii jsme uvedl zde. Co se mi osvědčilo byl dokoupený boční stojánek, článek o montáží je zde a kufr s plotnou. Kufr je vhodné nechat namontovat již při prodeji, protože skútr není vybaven držákem na kufry a ten se musí připevnit. Za dodatečnou montáž držáku si samozřejmě připlatíte.

Snad jsem byl v této malé recenzi maximálně objektivní i když vím, že každý chválí to své :). Slibuji, že po najetí 10tis km podám podrobný report.

<mr>

—————

Zpět